Vi byter hem med andra familjer på semestern

Familjen Nyström gjorde sitt första hembyte förra sommaren. De gillade konceptet och denna sommaren bytte de bostad med en familj i Danmark. Här är mamma Jennys berättelse och bästa tips!

Belgien
Första gången letade vi efter familjer i Frankrike men fick istället kontakt med en familj från Belgien.

Första gången jag kom i kontakt med hembyte var via tv-programmet "Plus" som hjälpte en familj till en budgetsemester via hembyte. De blev även intervjuade efteråt och de var supernöjda.

Jag hade ingen i min närhet som hade testat detta förut och många var skeptiska, särskilt min egen man... Vi är en barnfamilj med två barn, förra året i januari när jag började kolla på allvar så var barnen 1,5 år och 6 år.

Sajer för bostadbyte

Plus använde var hembyte.nu och där gick jag också in, jag blev verkligen inspirerad av hembytesidén.

På hembyte.nu blir man medlem utan att betala om man bara vill titta på objekten. Vill man sedan lägga ut sitt eget hus/sommarhus på sajten så får man betala en avgift för 3 månader eller 1 år.

Det finns andra sajter (exempelvis Intervac och HomeLink), jag gillar hembyte för att det kostar en slant, känns seriöst samt att det finns otroligt mycket objekt att välja bland.

Hur fungerar det?

Systemet med hembyte går ut på att man skickar förfrågningar till varandra via sina objektsbeskrivningar. Det finns detaljerade sökfunktioner där man kan välja att söka efter ex. land, stad, havsnära, pool, handikappvänligt, skog samt en massa andra saker.

Vår första hembytessemester

Vi sökte och skickade några förfrågningar på måfå till Frankrike då jag hade siktat in mig på det från början. Jag fick svar av några (de avböjde) och andra hörde inte av sig alls. Det var jättesvårt att navigera sig mellan objekten från början och veta hur och var man ville åka.

Sedan fick vi en förfrågan från Belgien. De ville åka till vårt hus och var en ung familj med ett barn och en hund som skulle bila genom Danmark, Sverige och Finland från Belgien. De bodde i fräscht radhus med en liten trädgård bara 2 min från närmsta bageri och 15 minuter till sanddynerna på Belgiska kusten i närheten av Oostende.

Vi hade inte alls tänkt på Belgien innan, men varför inte? Vi ville gärna ha nära till vattnet och när vi upptäckte att flygbiljetter med SAS kostade 3-4000 kr för hela familjen kändes det som ett perfekt första försök.

Den andra familjen ville ha avtalet gjort så snart som möjligt då de hade haft ett tidigare byte på gång där den familjen hade backat ur efter månader av mailande. Vi kom överens via mail om 10 dagars byte i juli, avtalet som finns att hämta som förslag på sajten skrev vi på i mitten av januari.

Avtalet är bara en överenskommelse med massor med punkter om hur man går till väga om något går sönder, om vad man får använda från skafferiet, om hur man ska lämna huset när man åker därifrån osv. osv.

Sajten i sig har inget ansvar för avtalet utan tillhandahåller bara ett förslag på avtal. Det finns även avtal om bilbyte på sajten om man också gör det. Det finns alltså inga försäkringar eller andra garantier än sin egen hemförsäkring och detta avtal, som man skriver under i samförstånd.

Vi har gjort upp så sinsemellan att om något dyrare går sönder så betalar man den andras självrisk till hemförsäkringen. Vi har allriskförsäkring /drulleförsäkring alltså.

Vi mailade sedan till varandra flera gånger i veckan under hela vintern/våren och hade gjort upp om att träffas hos oss i Sverige och byta nycklar innan vi åkte vidare med flyg till Belgien. Så när de kom till oss så kändes det lite som att vi redan kände varandra.

Det var dock lite oroligt efter att vi åkt bil till Arlanda, tåg från Bryssel till Oostende och sedan taxi till adressen vi fått (12 timmar senare) när vi skulle sätta nyckeln i låset, tänk om den inte skulle passa... Men det gjorde den och vi hade verkligen en toppensemester.

Tyvärr nästan samma väder som i Sverige förra sommaren, kallt, blåsigt och lite regnigt men det gjorde liksom ingenting då vi liksom levde vardagsliv där. Vi hade nära till buss och spårvagn och åkte på utflykter ibland när vi kände för det eller hängde bara på stranden och plockade snäckor. Barnen tyckte det var toppen och var det regnigt och tråkigt väder kunde man också vara hemma och leka med alla leksaker och läsa en bok eller så.

Familjen vi bytte med hade till och med skickat tåg/busskort till oss innan vi åkte så vi skulle slippa betala så mycket för lokaltrafiken...

Fördelar med hembyte

Totalsumman för en sån här semester kan verkligen bli liten. Förra året åkte vi 2 vuxna och 2 barn till Belgien med flyg i 10 dagar. Vi åkte lokaltrafik och åt ute några gånger, mest lagade vi mat hemma. Inträde till några barnevenemang. För allt blev det mindre än 10 000 kr.

Jag gillar också miljöaspekten med hembyte, att nyttja ett hus som ändå skulle stå tomt när någon annan är på semester. Få uppleva någon annans vardag men utan stress, tidskrav och jobb.

Storstädning och oro över att ta sönder något

Det jobbigaste med att byta var oron att något skulle gå sönder eller att barnen skulle råka rita någonstans eller så i bytesfamiljens hus. Den oron var större än att de skulle göra något i vårt hus, jag tror att de kände desamma.

Vårt hus var skinande rent när vi kom hem och vi gjorde allt vi kunde för att det skulle vara städat och snyggt när vi åkte från deras. Det blev en del (massor) av städning för oss i vårt eget hem innan semestern, man vill ju visa sitt hus från dess bästa sida så vi röjde typ allt. Skafferi, linneskåp, kylskåp, garage, förråd, tvättstuga... För en del ordningsamma familjer är det säkert något de gör då och då, men för oss blev det mycket att städa.

Vi plockade bort några saker och hade ett förråd i källaren låst, där lade vi pärmar med bankpapper och sånt samt våra fotoalbum. Barnen lade in några av sina allra bästa leksaker som de var rädda om. Annars lämnade vi allt som det var, men mer välstädat än det varit på åratal...

Tips när du söker hembyte

Vi fick mersmak och i januari i år hade vi lite mer koll på proceduren. Här är några av våra bästa tips:

Kryssa i på sökfunktionen vilka som vill åka till Sverige.

Välj ut ett par saker ni tycker är viktiga. För oss var det sjönära, barnvänligt, helst trädgård eller uteplats och inte för många timmars resa från flygplats med ok pris från Arlanda.

Kolla upp när de olika länderna har sommarlov (det är ofta då flest familjer har möjlighet att byta).

Skicka förfrågningar till människor som har önskemål som stämmer in med det hus ni har, då är det lättare att få positiva svar. Det är lätt att bara skicka förfrågningar från början till fina hus vid vattnet med pool men det beror ju lite på vilket hus man själv har om deras önskemål stämmer överens. Det är förvånansvärt många som tycker Sverige är exotiskt och många vill åka nära Stockholm.

Vi kikade på hela Europa och i år fastnade vi för en familj från Köpenhamn som har två barn i våra barns ålder. Så i år gör vi Danmark. Nästa år har vi sen semester och då siktar vi in oss på Frankrike!

När du lägger in en hembytesannons

• Det är viktigt att vara ärlig i beskrivningen av ert hus.
  • Lägg hellre ut fler än färre bilder, det säljer bra.
  • Tänk på vad som är specifikt med ditt område och försök tänka som en turist, vad andra kan vilja göra där du bor.

Det finns ett omdömessystem där man sätter omdöme om bytesobjektet när man kommer hem, därför vill man att bytesfamiljen skall vara nöjda med ens hus. Dåliga omdömen kan bli tråkigt om man vill fortsätta med hembyte.